Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1521 av 1686

UR: Lärarrummet – Agneta Carlsten, sjukhuslärare

2013-09-17
Hur motiverar man ett cancersjukt barn att kämpa med multiplikationstabellen? En som vet är Agneta Carlsten som arbetat som sjukhuslärare i Lund i fyrtio år. Hon menar att det gäller att övertyga både elev och föräldrar att studier är det friskaste ett sjukt barn kan hålla på med (webb-radio).

Europa behöver en strategisk plan för IT i skolan

2013-09-17
Skolverkets senaste undersökning av IT-användning i skolan, som kom i april, visar att tillgången till datorer är bättre än någonsin. Trots den kraftigt förbättrade tillgången på datorer, har IT-användningen i undervisningen inte utvecklats i någon större grad, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.

Internationellt: Is it time to redefine “gifted and talented”?

2013-09-17
How “giftedness” plays out in the classroom for the roughly 3 million students who qualify can be hard to characterize. Some gifted and talented programs emphasize critical thinking and problem solving, others focus on creativity, and still others take what’s going on in standard classrooms and go into greater depth and complexity.

Träna huvudräkning med app

2013-09-17
Appen Mingo Matte 1 finns på 15 språk. Med hjälp av den kan barn från fem år träna huvudräkning. Appen är fri från annonser och tränar olika matematikfärdigheter där den svåraste är multiplikationstabellerna.

Inspirerande om teknik

2013-09-17
Teknikämnet har inte precis legat i topp i den svenska skolan. Tvärtom är det sorgligt försummat och en stor andel av lärarna som undervisar, saknar utbildning i ämnet. Nu ska det bli ändring på det och Veronica Bjurulf, som doktorerat på Teknikämnets gestaltningar – en studie av lärares arbete med skolämnet teknik leder Skolverkets satsning…
Forskning och utveckling kategorier

Olika ord om flickor och pojkar

2013-09-17
Flickor kan om de bara vill. Pojkar har konkreta svårigheter. Forskaren Ingela Andreasson har undersökt hur flickor och pojkar beskrivs i individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram och utredningar. De senaste tio åren har hon inte sett så stora förändringar.  

Ny bok om skolbibliotek ska ge inspiration

2013-09-16
Skolbibliotekens förutsättningar har förändrats, bland annat på grund av ny lagstiftning, ny teknik och nya läroplaner. I en forskningsantologi beskrivs de aktuella rollerna för skolbiblioteken: Vem som styr, hur de används och hur man kan utveckla verksamheten.