Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1520 av 1686

Ingrid Carlgren: Hur lärare ska få kunskap bestäms uppifrån

2013-09-17
Istället för att pumpa in resurser för att sprida kunskaper som inte är relevanta till lärarna, skulle resurserna göra bättre nytta om de användes till att utveckla mer relevanta kunskaper för en av våra viktigaste professioner. Det skriver Ingrid Carlgren, professor i pedagogik vid Stockholms universitet.

Inspirerande om teknik

2013-09-17
Teknikens väsen – skolans teknikämne i tidigare skolår är, titeln till trots, en bok som vänder sig till alla, från unga elever till lärare. Den skulle även kunna vara intressant för andra tekniknyfikna vuxna.

Ny marin utbildning inspirerar lärare

2013-09-17
En ny kurs vid Göteborgs universitet fortbildar lärare i hur man kan vidareutveckla arbetet i naturvetenskap genom att sänka ned cd-skivor i havet och i sjöar. "Jag vill lära mig ännu mer om den marina miljön och vill hitta nya spännande projekt med mina klasser", säger läraren Johanna Blom.

Från fostran till förströelse

2013-09-17
Genom den senaste gymnasiereformen har de estetiska ämnenas status försvagats. Det menar Jonathan Lilliedahl, som har studerat synen på skolans musikämne från 1940-talet och framåt.

Mönsterlektion i Mönsterås

2013-09-17
Att sy kläder är kul, men att förstå mönster är knepigt. Två textillärare i Mönsterås undersökte i en learning study vad eleverna tycker är svårt. Därefter arbetade de fram en helt ny lektion.

Slöjd och språk går hand i hand

2013-09-17
Det går att koppla ihop textilslöjd med språkutveckling på internet. För det fick Barbro Sköldenberg, lärare i textilslöjd på Sofielundsskolan i Malmö, Webbstjärnans lärarpris. Barbro Sköldenberg är strålande glad över priset. Särskilt med tanke på att hon började arbeta med surfplattan så sent som i januari.