Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1519 av 1686

Om läraryrkets dilemman för nybörjare

2013-09-19
Mimmi Palm har läst en bok om hur man kan komma till rätta med de dilemman som nyblivna lärare stöter på. Utgångspunkten är den reflekterande praktikerns, skriver författaren Katja Hvenmark-Nilsson, som själv är ny, ung lärare.

Våga se lärande i handling

2013-09-19
Björn Tolgfors, licentiand vid Forskarskolan Idrott och hälsas didaktik, är i grunden positiv till bedömning för lärande, men vill ändå höja ett litet varningens finger. "Det är lätt att det som är tänkt att vara bedömning för lärande i stället blir en massa små summativa bedömningar", säger han.

Boken gjorde universiteten till forskningsinstitutioner

2013-09-19
Universiteten var länge läroanstalter snarare än forskningsmiljöer. Men när boktryckningen blev billigare och en massmarknad för böcker uppstod i början av 1800-talet, tvingades universiteten att förändra sig och växa in i rollen som forskningsanstalter.