Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1518 av 1686

Ökad förståelse för dyskalkyli

2013-09-19
Matematiska inlärningssvårigheter, så kallad dyskalkyli, anses vara ungefär lika vanligt som dyslexi, lässvårigheter. Ändå är det betydligt mindre utforskat. Ett bidrag till att råda bot på detta presenteras nu vid Linköpings universitet.

Ny bok: "Vägar till vetenskapen"

2013-09-19
Christer Nordlund, professor i idéhistoria, Umeå universitet, är redaktör och medförfattare i en ny bok om hur man blir forskare och vad som krävs för att lyckas. De är 21 unga forskare som i boken berättar om egna erfarenheter, ger råd och bidrar med inspiration.

Eleverna övertygade mig att pröva nytt

2013-09-19
Helt plötsligt kom tre elever rusandes mot mig och ropade: ”Vi har kommit på ett argument för att använda Minecraft i skolan”. Det är dags för oss lärare att släppa kontrollen och inte alltid vara den som kan allt – utan istället lita på elevernas förmåga att lära oss vuxna nya saker, skriver Marie Andersson, lärare.

UR Samtiden - Framtidens kunskapsmiljöer

2013-09-19
Varför mår vi bra i grönska? Det frågar Erik Skärbäck, professor vid Sveriges lantbruksuniversitet. Miljön får effekter på barn som växer upp, hjärnan formas redan i unga år av motoriken, och därför är det viktigt att ta hänsyn till detta i vår stadsplanering, menar Erik Skärbäck (webb-tv).

Hallå där Marie Trapp!

2013-09-19
Hallå Marie Trapp, lärare i Nyköpings kommun, som fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2013. "Det känns jätteroligt och lite overkligt att få ett sådant stort och fint pris", säger Marie Trapp.

Statistiken bubblar av liv

2013-09-19
Jaha! Är det så här det ligger till? Så lät det i Ulrika Bodéns klassrum när eleverna började arbeta med statistik med hjälp av visual storytelling, under en lektion i samhällskunskap.

Läsförmåga bedöms olika

2013-09-19
Att göra likvärdiga bedömningar av elevers läsförmåga är svårt. Det visar Stefan Johanssons avhandling. "Konsekvenserna kan bli att en nioåring i en skola får stöd medan en elev i en annan skola blir utan", konstaterar Stefan Johansson.

Perspektiv på föräldrainflytande

2013-09-19
Vad innebär föräldrainflytande egentligen och hur finner vi former för att föräldrar från olika samhällsbakgrund och kultur ska kunna föra fram sina åsikter, samtidigt som vi står fast vid våra målsättningar och vår lärarprofession? Dessa frågeställningar lyfts i antologin "Föräldrar, förskola och skola – om mångfald, makt och möjligheter".