Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1515 av 1686

Riksbankens Jubileumsfonds årsbok 2013/2014 om läsning

2013-09-26
Läsning är den sjätte i en ny serie årsböcker från Riksbankens Jubileumsfond. Ambitionen med årsböckerna är att ge en bild av kvaliteten och bredden i dagens forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett övergripande tema med utgångspunkt i den forskning stiftelsen stödjer.

Matten är inte problemet

2013-09-26
Ingenjörsstudenter som pluggar ellära har ofta svårt att koppla teorierna till den praktiska verkligheten. Anna-Karin Carstensen beskriver i sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet en metod att koppla samman teori och praktik och matten, som man tidigare trott var för svår, är plötsligt inget problem.

Diagram och grafer förstås bättre med kritik och analys

2013-09-26
Med ett mer kritiskt och analytiskt förhållningssätt förstår elever i grundskolan diagram bättre. Undervisningen borde därför fokuseras på att stimulera detta på ett tydligare sätt. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet om hur elever tar till sig grafiska artefakter som diagram och grafer.

Internationellt: All hands on deck: Getting kids excited about STEM

2013-09-26
Most American high school students aren’t leaning toward careers in math or science — actually, they’re leaning away. While higher education will need to address reasons kids drop out of math and science majors, professionals in the STEM fields are stepping forward hoping to get younger kids excited enough to stay.

Ordning och reda - men många missar betygsmålen

2013-09-25
Elever som trivs i skolan. Lugn och ro i klassrummen. Satsningen på den spridda Monroe-pedagogiken i den mångkulturella förortsskolan beskrevs som en framgång av omvärlden, trots att bara hälften av eleverna hade godkända betyg i alla ämnen. En ny avhandling från Göteborgs universitet undersöker hur modellen påverkar både trivsel och skolprestationer.