Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1514 av 1686

Surfplattan som komplement i förskolan

2013-09-30
– Plocka inte bort pusslet! Komplettera det med plattan! Förskolläraren Anna Lundholm berättar hur arbetet med surfplattor kan främja barns nyfikenhet och utforskarglädje i förskolan.

Pedagogisk eller farlig?

2013-09-30
Att använda dator, läsplatta och mobil som pedagogiskt redskap, är det bra eller dåligt? Anna Nygren, sömn-och stress-pedagog och Jesper Eklund, it-pedagog på gymnasieskolan GUC i Uppsala ger sina bästa argument för och emot.

Matteläraren blev Youtube-kändis

2013-09-30
"Du är bäst!" "Du förtjänar Nobel-priset." Matematikläraren Mikael Bondestam från Gävle har blivit en Youtube-kändis sedan han började lägga ut matematiklektioner på nätet. Han blir överöst med positiva kommentarer från tacksamma elever.
Forskning och utveckling kategorier

Petter rappar om adhd

2013-09-29
"Rastlös, kreativ och impulsiv", rappar Petter Askergren om sig själv och sin adhd-diagnos. Kanske var det i själva verket koncentrationssvårigheterna som gjorde att Petter hade svårt att lära sig läsa och skriva. Så tänker han numera.

Vardag på nätet

2013-09-29
Det går att möta barns datorspelande och internet­användande på olika sätt. Det kan fördömas och motarbetas – eller så kan man omfamna det och hjälpa barn att hitta bra strategier på nätet. På Sågtorpsskolans fritidshem i Nacka kommun valde man den senare taktiken.

UR: Lärarrummet - Peter Kuwaja, klassmorfar

2013-09-29
Peter Kuwaja är klassmorfar på Fryshusets grundskola i Stockholm, en friskola med elever i årskurs 7-9. Innan han började var han lite rädd för ungdomar, men idag tycker Peter Kuwaja att beslutet att börja som klassmorfar var ett av de bästa besluten han någonsin fattat (webbradio).