Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1509 av 1686

Så kan skola och forskning mötas

2013-10-10
Tidsbrist samt brist på behörighet hos lärare bidrar enligt lärare och skolledare till att skolan inte utvecklas på vetenskaplig grund – även om skolan har en positiv inställning till vetenskap. Det skriver Cissi Billgren ­Askwall, Vetenskap & Allmänhet, och Agneta Bladh, tf vd Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Internationellt: How field trips build critical thinking skills

2013-10-10
School field trips are on the decline in American education for many reasons. Schools are making tough choices about how to spend scarce resources, are spending more time in class preparing for high-stakes tests and have begun using field trips as rewards for doing well on those tests.

Variation är nyckeln till lyckad mattelektion

2013-10-09
Sverker Lindblad har samlat massor av internationell erfarenhet av matematikundervisning, efter många år som ledare av det omfattande Kult-projektet. Bland annat tycker han att svenska lärare har något att lära av sina kinesiska kollegor.

Belönas för att göra bra saker

2013-10-09
I stället för att påtala barnens fel och brister ska de belönas när de gör något bra. Som att åka gokart när de har gjort sjysta saker i skolan. Det är innebörden i projektet Your Challenge i Söderhamn som 20 ungdomar deltar i just nu.

Hur hänger allt ihop?

2013-10-09
Eleverna måste inte förstå precis allt som ingår i ett tekniskt system. När de släpper detaljerna för helheten blir det roligare och de lär sig mer, berättar teknik­läraren Maria Högfeldt Rudervall som har deltagit i en learning study i ämnet.

Från träd till takstol

2013-10-09
De väljer vardagsnära tekniska system, gör studiebesök och avslutar med ett praktiskt moment. Det är den röda tråden i teknikundervisningen på Hisingstorpsskolan i Jönköping.