Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1507 av 1686

Flippat på två språk – då lyfter matten

2013-10-14
Något behövde göras. Nio elever hade inte uppfyllt målen för godkänt i matematik i åttan. Lärarna Hamid Yasin och Mattias Beyer bestämde sig för att flippa klassrummet på både svenska och arabiska.

Skolsnack

2013-10-11
I det senaste avsnittet av Skolsnack sätts fokus på kränkningar mellan vuxna skolmänniskor på twitter. Dessutom talar Åsa Sundelin, projektledare på Ifous, om det kvantifierade "jaget". Skolsnack startades av Fredrik Svensson och Björn Edman, och produceras nu av RAU (webb-radio).

Alla barn har rätt till stöd i matte

2013-10-11
Författarna till "Barns matematiska förmågor – och hur de kan utvecklas" flyttar fokus från elevers brister till deras potential och talang för matematikämnet. Det är ett synsätt som borde löpa som en röd tråd genom skolsystemets matematikundervisning, anser matematikläraren Cicki Nyberg.

UR: Lärarrummet - Helena-Irmeli Pekkala, NO-lärare med dyslexi

2013-10-11
Hon är läraren som inte kan stava. Men HP, som hon kallas, låter inte sin dyslexi hindra henne i klassrummet. Jag tänker lite annorlunda än andra lärare på grund av mitt handikapp och är extra mån om att göra mina lektioner så visuella och lättfattliga som möjligt, säger Helena-Irmeli Pekkala (webb-radio).