Skolverket har beviljat Sfi på Komvux i Norrköping pengar för att utveckla en app för att underlätta vuxnas läs- och skrivinlärning. Lena Ryman Wildén berättar om projektet.
Vad betyder vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken och hur ska man göra? I en ny bok har Skolverket samlat klassrumsnära rön som diskuterats flitigt på senare år. Boken ska inspirera lärare och rektorer i deras arbete och vara ett underlag för diskussioner på skolor.
Hunden Essie och en flexibel rektor spelar en stor roll i försöket att få skolvägrande Albin att återvända. Successivt ökas antalet skoltimmar, liksom antalet personer i hans närhet. Och Essie, som ger extra trygghet, finns där så länge Albin behöver henne (webb-tv).
Lek i kvadrat. Nytta i kubik. Gör skolans ”värsta” ämnen lustfyllda. Så lyder juryns motivering till att Origo nominerats till Årets Tidskrift i kategorin fackpress.
Inkludering används tyvärr ofta i skolan för att rättfärdiga en strategi där alla barn tvingas följa samma undervisningsmall. För elever med autismspektrumtillstånd (AST) blir effekten förödande, skriver bland andra AST-specialist Marita Falkmer.
Många föräldrar har kanske dåligt samvete när de lämnar sina barn på förskolan. Men nu visar en ny forskningsrapport att barn som gått i förskola kan ha upp till ett års försprång på flera områden jämfört med sina jämnåriga.
Olle Carlgren, högstadielärare i svenska, utgår från läroplanen Lgr 11 och ger en rad olika exempel från klassrummet för framgångsrik återkoppling till eleverna. Eleverna måste förstå vad de kan och vad som krävs av dem för att inse hur de ska kunna utvecklas. Från Skolportens konferens Bedömning av och för lärande (webb-tv).
Del 1 av 2. Göran Svanelid är skolforskare och expert på kursplaner. Han menar att läroplan Lgr 11 också handlar om fem generella förmågor. Hur kan man som lärare arbeta för att få in dessa i undervisningen och skapa bra, lärande lektioner tillsammans med eleverna? Från Skolportens konferens Bedömning av och för lärande (webb-tv).
Del 2 av 2. Göran Svanelid är skolforskare och expert på kursplaner. Han menar att läroplan Lgr 11 också handlar om fem generella förmågor. Hur kan man som lärare arbeta för att få in dessa i undervisningen och skapa bra, lärande lektioner tillsammans med eleverna? Från Skolportens konferens Bedömning av och för lärande (webb-tv).
Felicia är 12 år och har jättesvårt att klara skolan. Hon är glömsk och kan inte koncentrera sig och hennes klasskompisar tycker att hon är jobbig. Nyligen fick hon diagnosen adhd. Vilken hjälp finns att få man om man har det som Felicia (webb-tv)?