Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1500 av 1686

UR: Lärarrummet - Elisabeth Taube, historielärare

2013-10-25
Elisabeth Taube är lärare i historia och samhällskunskap på Vasaskolans gymnasium i Gävle. 2012 utsågs hon till Årets historielärare av föreningen De svenska historiedagarna, för hur hon stärker historieämnet och fångar eleverna genom att komplettera sin undervisning med praktiska och konstnärliga inslag (webb-radio).

Internationellt: Harnessing children’s natural ways of learning

2013-10-24
Fed up with the restrictions at his conventional school Scott Gray convinced his parents to transfer him to one where children control their own education. His father, who’s a developmental psychologist, watched his son thrive and began seeking to understand how children learned in such a setting, and what lessons could be drawn from it.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Skolministeriet - Resursskolorna

2013-10-23
I början av hösten fick flera resursskolor i Stockholm information om att de tilläggsbelopp de fått för sina elever kraftigt skulle minskas. En chock för skolorna som menade att de skulle bli tvungna att lägga ner verksamheten. Reaktionen blev upprop, demonstrationer och debatter (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

UR: Orka - Leo är ledsen

2013-10-23
Leo, 10 år, är en kreativ kille men i skolan har han svårt att komma igång med saker och sitter ofta och dagdrömmer. Hur tar man reda på om man har en funktionsnedsättning? Och hur får man hjälp att klara av just det man har svårt för (webb-tv)?

Internationellt: Learn to Code, Code to Learn

2013-10-23
In this demo-filled talk MIT’s Mitch Resnick, one of the main creators of the kids coding program called Scratch, outlines the benefits of teaching kids to code, so they can do more than just “read” new technologies — but also create them.

"Saknar forskning kring hur läxor ser ut"

2013-10-22
Läxdebatten är het och många tycker om läxornas vara eller inte vara. Men även läxforskningen ger dubbla besked. Skolvärlden bad Jaana Nehez, doktorand i pedagogiskt arbete, att reda ut läxbegreppen.