En ännu opublicerad rapport försöker ge en god bild av den digitala pedagogiska utvecklingen i Norge och hur den kan förändra villkor och förutsättningar för skolsystemet under de närmaste fem åren, skriver Stefan Pålsson, Skolverket, i sin omvärldsblogg om IT i skolan.
Forskningsöversikten "Individualiserad undervisning i skolan" visar att det professionella arbetet med eleverna och deras lärande i skolan skulle kunna inriktas mer mot arbetslust och inre motivation.
En ny forskningsöversikt från Vetenskapsrådet belyser hur begreppet individualisering använts i olika läroplaner och hur både elevrollen och lärarrollen har förändrats över tid. Läs hela rapporten här (pdf).
Barnets erfarenheter, men också samarbete med läraren, är avgörande när tioåringar lär sig gestalta. Det framkommer av Jimmy Offessons masteruppsats "Design i fysisk gestaltning".
One of California’s poorest school districts, the Coachella Valley Unified southeast of Los Angeles, is currently rolling out iPads to every student, pre-K through high school. It’s an ambitious effort that administrators and parents hope will transform how kids learn, boost achievement and narrow the digital divide with wealthier districts.
Se en intervju med Thomas Götselius, lektor vid Stockholms universitet, som i sin föreläsning under konferensen Unga läser i Lund försökte besvara frågan: Varför läsa litteratur? (webb-tv)