A controversial US teaching method, applied behavioural analysis, or ABA, is now being used in a few UK state schools. And parents are moving from all parts of the country to get their child a place.
Som liten sågs kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki som lat och dum. Ingen visste då vad dyslexi var och han fick ingen förståelse. Känslor av mindervärde och osäkerhet hos dyslektiker kan bidra till kriminalitet, menar han.
Just nu pågår konferensen "Læring for framtiden" i Olso. Forskare och lärare med inriktning mot lärande och IKT medverkar från Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet.
Barns kunskapsutveckling och svårigheter i skolarbetet måste tas på största möjliga allvar – omedelbart! Det menar Ulla Ek, professor i specialpedagogik. Det handlar om dem som inte klarar kraven i dagens skola, en växande och ofta osynlig grupp i samhället.
Julia Uddén forskar om språk i hjärnan och leder ett forskningsprojekt om den genetiska basen för hjärnans språksystem på Max Planck Institutet för Psykolingvistik i Holland. Hon bloggar i nättidningen Curie om bland annat språk och språkets neurobiologi.
Vikten av rektors ledarskap för skolans utveckling har länge betonats, och förmodligen har svårigheterna för rektor att utveckla skolan varit kända lika länge. Nu har rektors uppdrag återigen hamnat på den politiska agendan. Det skriver Jaana Nehez i ett blogginlägg i tidningen Curies nättidning.
Megastäder, stillasittande och förlorad kontakt med naturen har lett till ett ökat intresse för utomhuspedagogik i Asien. Anders Szczepanski, föreståndare vid Nationellt centrum för utomhuspedagogik vid Linköpings universitet, har nyligen besökt Japan för att diskutera samarbeten.
Lärare i estetiska ämnen saknar ord för att beskriva elevernas prestationer, anser forskaren Olle Zandén. Att samtala med kollegor om elevarbeten ger säkrare bedömningar, samtidigt som ett gemensamt yrkesspråk utvecklas, säger han.
Formativ bedömning har gjort undervisningen tydligare, tycker slöjdläraren Emma Gyllerfelt på Ahlafors Fria skola. Dessutom ligger det i ämnets natur att stämma av, blicka framåt och söka lösningar.