Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1495 av 1686

UR Samtiden: Framtidens universitet

2013-11-03
Hur ska universitet organisera sig? Utbildningsdepartementet vill skapa mera autonoma lärosäten. Paneldebatt om det nuvarande universitets organisation, det framlagda förslaget samt alternativa sätt att organisera högskolor och universitet (webb-tv).

Utan samtal ingen källkritik

2013-11-01
Goda elevrelationer. Gedigna ämneskunskaper. Fokus på samtal och dialog. För Håkan Glimhage, SO-lärare vid Torpaskolan i Göteborg är detta allra viktigast för att integrera ett källkritiskt perspektiv i SO-undervisningen.

Våga prata om genus

2013-11-01
Betygsgapet handlar främst om de cementerade förväntningar som finns på tjejer och killar i skolan. Det menar läraren Björn Svensson, som brinner för genusfrågor i skolan.

Internationellt: Imagery: A key to understanding math

2013-11-01
According to math educators, mathematical imagery is what students are missing, and what causes confusion. “Mathematics is a way to read the world of nature and technology around us. If a teacher can convey this, the entire world becomes an exciting textbook.”

Han låter lektionerna flippa helt

2013-11-01
Genomgång på lektionen med läraren. Sedan fördjupningen hemma på egen hand. Så ser undervisningen ofta ut. "Det är som att visa ett barn hur man cyklar och sedan gå in och ta en kaffe när de ska prova själva, säger läraren Daniel Barker.

Lärare lär av varandra på nätet

2013-11-01
På Skolforum presenterades Digitala Skollyftet - en öppen kurs för lärare som vill fortbilda sig på nätet. Här berättar Anna Kaya från föreningen Skollyftet som står bakom satsningen mer om vad det handlar om. (webb-tv)