New technology will forge ahead in classrooms whether we like it or not, according to experts. This poses a challenge for educators who prefer traditional techniques.
High school students increasingly see school as something to “do,” not a place to learn. How can parents and educators reframe success to allow schools to become a place of deep engagement and real learning?
Författaren Danny Wattin och elever på Eriksskolan har gjort något så unikt som att skriva en bok tillsammans. I dag presenteras den på Stadsbiblioteket i Uppsala.
Vad är inkludering och hur går det till? Vilka problem finns när begreppet ska omsättas i skolans praktik? Hur kan man beforska ett så komplext område? De frågorna lyfts i rapporten av författarna Claes Nilholm, professor i pedagogik och Kerstin Göransson, docent i specialpedagogik. Läs rapporten. (pdf)
You could study for a degree from a beach in Thailand, or while juggling work and looking after children – thanks to the flexibility of online learning.
Carol Dweck’s research, which focuses on what makes people seek challenging tasks, persist through difficulty and do well over time, has shown that many girls believe their abilities are fixed, that individuals are born with gifts and can’t change.
Oavsett vilken metod man väljer för utvecklingsarbetet så kommer det att påverka barnsynen och kunskapssynen, säger Christian Eidevald, forskare och lektor i barn- och ungdomsvetenskap, som själv tror på att filma.
Sofia är 23 år och jobbar som undersköterska på ett äldreboende. Utåt är hon glad och framåt, men inom sig bär hon på över tio års svår mobbning. (webb-tv)
Hur är det att vara ung med funktionsnedsättning? Oscar Svensson, utredare på ungdomsstyrelsen, presenterar resultaten från utredningen Fokus 12. Rapporten bygger på intervjuer med funktionshindrade ungdomar och på två stora statistiska undersökningar. (webb-tv)