Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1487 av 1687

Rapport: Resultatdialog 2013

2013-11-13
I Vetenskapsrådets rapport Resultatdialog 2013 presenteras populärvetenskapliga artiklar om ett tjugotal forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet. Läs hela rapporten här (pdf).

Individualiserat lärande i skolan – vad innebär det?

2013-11-13
En ny forskningsöversikt visar att det professionella arbetet med eleverna och deras lärande skulle kunna inriktas mer mot arbetslust och inre motivation. Översikten är skriven av Joanna Giota, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, på uppdrag av Vetenskapsrådet och Skolverket (pdf).

Dialog om hållbar utveckling

2013-11-13
Anders Jidesjö, lektor och forskare i utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet, medverkade vid ett dialogmöte med riksdagens utbildningsutskott. Ämnet var skolans roll i att lära för en hållbar utveckling.

Det man sår kan man skörda

2013-11-13
Språkförskolan Sörgården har hittat formen för sitt kvalitetsutvecklingsarbete. Det är det som gör att de har något att hålla sig i, även under tuffa perioder.

UR: Skolministeriet - Den otrygga skolan

2013-11-13
Trots alla rapporter, handlingsplaner och utfästelser om nolltolerans om mobbning går fortfarande tusentals elever till skolan varje dag med en klump i magen. Vad hände med visionen om att ingen elev ska behöva känna sig otrygg? Och hur ska trenden brytas?

Grundlig guide om introåret

2013-11-13
Mentorskap i skola och förskola är en redaktörsbok där Ylva Ståhle och Agneta Bronäs satt samman de olika kapitlen till en bok med en röd tråd kring introduktionsåret och mentorskapet i skola och förskola.