Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1484 av 1687

Plugga stenhårt eller vara rolig?

2013-11-19
Elever vid gymnasieskolans fordonsprogram som både vill satsa på skolarbetet och samtidigt vara en del av kamratgruppen kan få problem. Det framkommer i en ny avhandling som läggs fram vid Umeå universitet.

Så gör vi: Matte med kortfilm

2013-11-17
Genom att göra små filmer övar eleverna i Sunne på att förstå talen och de mest grundläggande matematiska begreppen. Eleverna lär sig att det finns en verklighet bakom talen, säger Anna Fransson, utvecklingspedagog i Sunne kommun.

"Kollegieregler får mig på gott humör"

2013-11-17
Det blev en hel driva med små gula post-it-lappar när vi skrev ned allt vi störde oss på hos varandra. Nu har dessa lappar sammanfattats i fem spelregler som vi ska ta ställning till på dagens möte, skriver Charlotta Hemlin i en krönika.

Nuets förutsättningar styr lärandet i förskolan

2013-11-15
Om kommunikationen mellan förskolläraren och barnet enbart bygger på nuets förutsättningar eller enbart bekräftar det barnet självt föreslår, riskerar barnets lärande och utveckling att begränsas. Det framgår av en ny avhandling som undersöker villkoren för barns lärande i förskolan.