Döva barn får i allt högre grad så kallat cochleaimplantat, CI, vilket bidrar att deras föräldrar i större utsträckning väljer att låta barnen gå i skola tillsammans med hörande elever. Men ett allt för stort fokus hamnar på teknologin, vilket påverkar umgänget i skolan. Det menar forskaren Ingela Holmström.
Lärarsektionen vid Linköpings universitet har utsett Björn Ivarsson Lilieblad, institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, till årets lärarutbildare 2013. Ett särskilt hedersomnämnande fick Mats Sjöberg, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande.
Vi är på väg in i slutfasen av den period som FN har utsett till decenniet där lärandet för hållbar utveckling står i fokus (2005–2014). Men hur står det egentligen till med hållbarhetslärandet i skolan?
Åsa Hirsh har i sin avhandling identifierat tre stora dilemman i arbetet med individuella utvecklingsplaner i skolan. Det handlar om tid (dokumentation ställs mot undervisning), kommunikation (korrekt språk eller ”elevvänligt” språk) och bedömning.
Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord.
Connectivity, creativity and the ability to re-envision education in the wake of new technology were key themes that emerged from the recent iPad Summit, writes Jennifer Carey, who attended the third annual event, hosted by EdTechTeacher in Boston.
Some educators and experts agree that the influx of technology and social media is taking a toll on students' writing abilities and handwriting. With students typing and texting more, they are putting pen to paper less frequently, and handwriting abilities have suffered, some say.
The discipline of research on online learning is nascent enough, and the body of long-term studies thin enough at this point, that keeping tabs on the state of thinking is a bit like watching a table tennis match. Every study that provides evidence of the effectiveness of online teaching seems to elicit a critical one.…
While governments anxiously await the results of the latest international student assessments (Pisa), the inventor of the tests defends their growing influence.