Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1475 av 1687

Tydligare mål höjer betygen för Fittjaskolans elever

2013-12-02
Många korta, realistiska delmål gör att eleverna varje lektion ser att de lärt sig något nytt. Det skapar framgångsupplevelser som gör att destruktiva beteenden ersätts med en vilja att lära sig mer. I januari 2011 bestämde rektorn Susanna Åhs att Fittjaskolan skulle byta pedagogisk riktning. Nu börjar hon se resultaten.
Forskning och utveckling kategorier

Nationella prov och dyslexi

2013-11-29
Just nu får Skolverket många frågor om de delprov som prövar läsförmåga och där eleverna själva ska läsa texterna. Proven ska mäta elevernas förmåga mot det kunskapskrav som uttrycks som ”att läsa med flyt”, något som elever med läs- och skrivsvårigheter har sämre förutsättningar för.

Det som krävs för att bli en bra chef

2013-11-29
I ett samarbete mellan forskare och praktiker studerar Chefios-projektet förutsättningar för ledarskap. Syftet är att få svar på frågan: Hur ska en organisation se ut för att det ska gå att vara en bra chef i den?

Lärospel – när dataspelen kliver in i klassrummet

2013-11-29
Högskolan i Skövde har de senaste åren etablerat sig som ett av Sveriges snabbast växande dataspelscentrum. Nu kommer ytterligare forskning inom dataspelsområdet. Doktoranden Björn Berg Marklund har forskat om lärospel, dataspel som är utvecklade för att användas i läromiljöer.

Rektor kan lyfta resultaten!

2013-11-29
Rektorns påverkan är lika stark som lärarens. Och då ska vi tänka på att en skicklig lärare främst påverkar sina egna elever, medan en skicklig rektor påverkar hela skolan. Det skriver Per-Arne Andersson i SKL:s blogg Från 80 till 100.