Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1470 av 1689

Dokumentation som förändrar

2013-12-18
Det blir stora förändringar när förskollärare under längre tid dokumenterar barnens lärande och utveckling. Det har Karin Alnervik, Högskolan i Jönköping, kommit fram till genom att studera fyra förskole­enheter.

Internationellt: Kids want to know: How is science relevant?

2013-12-18
In a new poll, many parents said they’re worried that schools aren’t adequately preparing students for a changing workforce. And too much emphasis on memorizing facts in the classroom, both parents and kids say, is keeping young people from getting excited about science and technology careers.

Internationellt: Can you learn while you sleep?

2013-12-17
What’s more, researchers are coming to recognize that dreaming is an essential part of understanding, organizing and retaining what we learn—and that dreams may even hold out the possibility of directing our learning as we doze.

Genus det bortglömda perspektivet i debatten

2013-12-16
Skolan värdesätter inte pojkars intressen och vardagskunskaper. Samtidigt saknar pojkar manliga förebilder som läser skönlitteratur. Det är två huvudorsaker till att pojkar i snitt läser så mycket mindre än flickor att deras läsförmåga är väsentligt sämre, menar forskaren Gunilla Molloy.