Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1469 av 1689

UR: Skolministeriet – Det man inte kan mäta

2013-12-18
Vad händer i skolan när balansen i undervisningen allt mer glider över mot mätbara ämnen som matematik, naturvetenskap och språk? Vilken roll spelar de nedprioriterade estetiska ämnena för lärandet och elevernas själsliga välbefinnande och syn på världen? Vi träffar Sven-Eric Liedman, Gustav Fridolin och Bertil Östberg (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Särskolans dubbla sidor

2013-12-18
Gymnasiesärskolan är komplex. Den ska anpassas efter individen samtidigt som den ska efterlikna gymnasieskolan. Spänningen avspeglas i elevernas uppfattning om skolan: den både skänker trygghet och skapar osäkerhet, visar Therése Mineurs avhandling.  

Gamla betygen bättre än de nya?

2013-12-18
Frågan om vilket betygssystem som bäst gynnar eleverna har åter blivit ­ aktuell. Är det dags att damma av de relativa betygen? Drygt en poäng. Så mycket har ­niornas meritvärde ökat med den sexgradiga skalan A–F. Det visar Skolverkets statistik över den ­första kullen som gick ut grundskolan med de nya bokstavsbetygen.

Delaktighet bra för elevhälsan

2013-12-18
Om elever tycker sig vara delaktiga i klassrummet fördubblas sannolikheten för att de också upplever sig ha bra hälsa. Lika viktigt för att må bra är att känna starkt stöd från läraren och att ofta prata med föräldrarna. Det visar en ny doktorsavhandling.

Hårt skruvat för pojkarna

2013-12-18
Rapp i munnen och måttligt intres­serad av studierna, särskilt de teoretiska. Det är kännetecken för elever på fordonsprogrammet, enligt forskaren Katarina Kärnebro.