Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1467 av 1689

Barn blir bokslukare genom samtal

2014-01-02
För att barn ska nå läsförståelse och upptäcka det fantastiska med att läsa måste de få prata om vad de läser – men i den meningen är skolan en alltför tyst lärmiljö. Det menar Catarina Schmidt, som skrivit en doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet.

Se, känna, smaka

2014-01-02
Inspiration. Det är ingen konst att odla och laga mat ute. Det är budskapet från Drömmarnas hus, som vill sänka tröskeln för pedagoger att börja arbeta utomhus. Ett nytt material ”Ett år i trädgården” tjänar som inspiration.

Äpplen till läroplan

2014-01-02
Är det svårt att arbeta med läroplanen? Inte ett dugg, enligt Ektorpsringens ”frita” i Norrköping. Här har målen förvandlats till äpplen och blivit en del av vardagen, både för barn och personal.

Grön lust

2013-12-23
Skolgården har genomgått en stor förändring på Videdalsskolan i Malmö. En ny grön oas uppmuntrar till lek och lärande. – All pedagogik utgår från barnens motivation, säger Fredrika Mårtensson, forskare.

Engelskundervisning i gymnasieskolan och ungdomars livschanser

2013-12-20
I dagarna har den svenska skolan och kunskapsutveckling i ämnesundervisning åter stått i fokus. För gymnasieskolan har en återkommande fråga varit om alla ungdomar via ämnesundervisning ska få del av en gemensam kunskapsbas eller om kunskapen ska vara anpassad efter utbildningens inriktning.

UR: Lärarrummet – Höjdpunkter 2013

2013-12-20
UR sammanfattar det bästa ur året som gått och blickar tillbaka på samtalen med några av Sveriges främsta pedagoger, på alla stadier mellan förskola och gymnasium. Möt sjukhuslärare, danslärare, en klassmorfar och prisbelönta NO-pedagoger (webb-radio).

Vägen till storfritids

2013-12-20
Sjuttiofem barn på samma ställe är inget problem alls, om man frågar personalen på Högoms fritids i Sundsvall. Två år efter sammanslagningen av två avdelningar tycker de att arbetet fungerar bättre än någonsin. Men det tog ett tag att hitta formen.

Nya roller i skogen

2013-12-19
I skogen används alla sinnen. Balanserandes på en stock upplever eleverna begreppet jämvikt med hela kroppen. Följ med Broholmskolan ut i skogen!