Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1460 av 1689

Praktisk plusmatte får väl godkänt

2014-01-20
En ny metod att lära sig matte prövas på Plusgymnasiet i Norrköping. I höst får över tretusen elever räkna "praktisk plusmatte". –Alla ska ha chansen, säger Roger Johansson, som fått en miljon kronor för att utveckla metoden.

Om att ta leken på allvar

2014-01-19
Ole Fredrik Lillemyr har skrivit en ny och omarbetad upplaga av boken "Lek på allvar". Han är professor i pedagogik vid Dronning Mauds Minne, högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim, och har ägnat sig åt både skol- och förskoleforskning.

Tackla barns oro med KBT

2014-01-19
Författaren till "Jag törs inte men gör det ändå", Martin Forster, är legitimerad psykolog och doktor i psykologi. Boken vänder sig till föräldrar men ger också forskningsbaserad kunskap till pedagoger från förskolan och uppåt.

Projekt Minimello

2014-01-19
Tre förskollärare på Eklunda förskola i Örebro har jobbat med ett projekt med Minimello-dockor. De 23 barnen har gjort varsin docka som de även gett namn.

Internationellt: Norris teacher helps create iTunes U course

2014-01-17
A middle-school teacher in Nebraska has collaborated with University of California, Berkeley, professors on a science course. Teacher Betsy Barent, who became involved in the project after connecting with one of the professors online, said she now uses the course when teaching her eighth-graders about conducting experiments.