Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1459 av 1689

Är matte överskattat?

2014-01-20
Varför får matematiken det att knyta sig i magen på så många, både barn och vuxna? Varifrån kommer ämnets särställning och är den upphöjda positionen verkligen motiverad i dag? Tre personer med olika anknytning till ämnet tycker till.

Teorin bygger på yrkeskunskaperna

2014-01-20
Med lektioner i byggmatte kommer aha-upplevelserna för de blivande plåtslagarna, snickarna och målarna på bygg- och anläggningsprogrammet i Hudiksvall. "Det är skitkul, för den här matten behöver man i yrket", säger Fredrik Holm.

Ett klassrum fullt med mjölk?

2014-01-20
När matematiklärarna sätter ihop sina egna verklighetsanknutna problem, börjar de gärna i mataffären. Och det är väl inget dumt ställe? Men det finns också de som beställer hämtmat – eller åker på skolresa.

Drama på molekylnivå

2014-01-20
Han vill avdramatisera kemin – genom drama! Ulf Jäglid är kemisten som experimenterar i Kulturlabbet, ett samarbete mellan Chalmers, teater och skola.

Podden gör eleverna radioaktiva

2014-01-20
Poddsändningar har fått en renässans. Det är inte bara kändisar som Filip och Fredrik som har insett hur lätt det är att skapa sina egna radioprogram och sprida dem över internet. Så här enkelt kan du skapa poddsändningar med elever, kollegor – eller på egen hand.

Rickard vill hjälpa elever med dyskalkyli

2014-01-20
Rickard Östergren har undersökt orsaker till matematiska inlärningssvårigheter hos barn. Hans förhoppning är att lärare ska bli mer uppmärksamma på att svårigheterna finns. Dyskalkyli är ungefär lika vanligt som läs- och skrivsvårigheter, säger han.

Rondellen är modellen

2014-01-20
Viktigt och på riktigt! När eleverna får arbeta med verkliga problem får de ett större fokus på matematiken, säger Bertram Stenlund Fridell, matematiklärare på Vimarskolan i Vimmerby.