Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1458 av 1689

Historiebruk och källkritik i forskning och praktik

2014-01-22
När medielandskapet och de historiska källorna i allt högre grad är digitala, blir källkritiska färdigheter och analyser av historiebruk viktigare i historieundervisningen. Hur detta kan gå till undersöker Thomas Nygren i sin forskning och han tillämpar kunskaperna i praktiken i sin undervisning.

Kirunalärare om källkritik

2014-01-22
Kolla källan gör regelbundet reportage från olika skolor runt om i landet. I denna artikel får du möta rektor och ett par lärare från Triangelskolan i Kiruna som berättar om sitt arbete med att stärka elevernas källkritiska förmågor.

Recenserade appar för skolbruk

2014-01-22
Det är framförallt grundskolor som väljer surfplattor och förr eller senare ställs de inför frågan: "Hur kan vi hitta bra appar för undervisningen?". Skolappar.nu gör det möjligt för lärare att söka bland både gratis- och betalappar för skolbruk som är testade och recenserade.

Rektors roll när eleverna får egen dator

2014-01-22
När en skola har beslutat sig för att utrusta alla elever med egen dator krävs mycket förberedelser. Skolledningen har en nyckelroll i processen. Heidi Sundelin, rektor på Hjalmar Strömerskolan i Strömsund, berättar om sina erfarenheter och ger råd inför en-till-en-satsningar.

Internationellt: A simple way teachers can learn to make apps

2014-01-22
It's become easier for teachers to create their own mobile applications of sorts, suggests educator Anthony DiLaura. In this blog post, he writes about Apple's iBooks Author, a free application that allows teachers and others to "drag and drop text, images, media, and interactive elements" and "export a multi-touch book with a push of a…

Internationellt: Teachers employ technology to expand number of classmate

2014-01-22
Two Canadian teachers -- in St. Thomas and London -- connected their seventh-grade students for a long-distance discussion about a book being read in class. Using Google Hangouts and Docs, students worked on their research and analytical skills while preparing to discuss the book for each session.