Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1456 av 1689

Youtube-läraren får eleverna att växa

2014-01-24
När läraren Katarina Lycken Rüter fick en surfplatta inspirerades hon till nya sätt att arbeta. Nu får hennes elever personligt gensvar på ett sätt som de tar till sig och de är mer förberedda inför lektionerna. Och i klassrummet har samtalet lyft.

Med blick för eleverna

2014-01-23
Lärarna Inga Seidlitz och Katarina Bergman granskar en skola i sin grannkommun. Till skillnad från Skolinspektionen har de fokus på undervisningen.

Hur kan lärandeanalytik vara till nytta för skolan?

2014-01-23
Ett nytt EU-projekt, där sex EU-länder samt Norge deltar, ska analysera och dra nytta av den information som skapas när digitala lärresurser används, och när elever kommunicerar och skapar tillsammans. Det skriver Stefan Pålsson, Skolverket.

Invandrades barn lika väl integrerade som infödda

2014-01-23
Barn till invandrare är sämre utbildade och får sämre jobb än majoritetsbefolkningens barn. Den bilden får man lätt av övergripande statistik. Men om statistiken bryts ner blir bilden annorlunda, visar forskaren Alireza Behtoui vid Linköpings universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Alla kan koda

2014-01-23
Tekniken har ett språk. Det kallas kod. Och vi anser att det är otroligt viktigt att kunna koda. När du lär dig koda lär du dig också att lösa problem och samarbeta på kreativa sätt. Och det hjälper dig att bygga appar som förverkligar dina idéer. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att skapa något…

Invandrades barn lika utbildade som infödda

2014-01-23
Bilden av att ungdomar med invandrarföräldrar har lägre utbildningsnivå eller i större utsträckning är arbetslösa – jämfört med ungdomar med föräldrar födda i Sverige – stämmer inte. Jämförelsen är nämligen orättvis, menar Alireza Behtoui, som forskar vid Linköpings universitet.