Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1453 av 1689

Internationellt: Smågruppsundervisning effektiv

2014-01-29
Amerikanska ungdomar med svaga matematikkunskaper och en historia som inkluderar frånvaro och disciplinproblem lärde sig under 8 månaders intensivundervisning lika mycket som amerikanska ungdomar generellt lär sig under tre år.

Mattecentrum öppnar räknestuga i Alby

2014-01-29
"Det känns jätteroligt att vi äntligen kan öppna en räknestuga i Alby", säger Mattecentrums grundare och ordförande Johan Wendt. "Nu hoppas vi att fler ungdomar ska få upp ögonen för hur roligt matte är!" Den nya räknestugan i Alby startar i samarbete med Stiftelsen Chelha och Mitt Alby.

Internationellt: To inspire learning, architects reimagine learning spaces

2014-01-29
As schools refocus on team-based, interdisciplinary learning, they’re moving away from standardized, teach-to-test programs that assume a one-size-fits-all approach to teaching. Instead, there is a growing awareness that students learn in a variety of ways, and the differences should be supported. With that in mind, here’s how one architecture firm is redesigning learning spaces.

Tecken gör att barnen blir lugnare

2014-01-29
En klapp på kinden eller en cirkel som betyder sol. Så får barnen på Konstnärens förskola i Malmö veta att när det är inne- eller utelek. Personalen tecknar när de pratar för att förbättra språkutvecklingen.

Hjärnskanning förutser kognitiv utveckling hos barn

2014-01-29
Förmågan att behålla relevant information i minnet under en kort stund, arbetsminnet, har stor betydelse för barns skolprestationer. En ny studie från Karolinska Institutet visar att det går att använda en magnetresonanskamera för att förutse framtida kognitiva förmågor som till exempel arbetsminne.