Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1451 av 1689

Hur tänkte de förr?

2014-02-04
Hur lär man elever att tänka och resonera historiskt? Maria Johansson, Hans Olofsson och Patrik Johansson tar hjälp av Peter Seixas begrepp ”The Big Six” när de undervisar kollegor.

Elever vill lära av historiens ondska

2014-02-04
Värdeladdade frågor väcker elevernas intresse och kan bygga broar mellan det förflutna och nuet. Det säger Niklas Ammert, som har tagit reda på hur eleverna själva tycker att de bäst lär sig historia.

Emmas elever fick bokprata med författare i USA

2014-02-04
– Jag har insett värdet av att bjuda in verkligheten i undervisningen, säger Emma Jansson som lät sina gymnasieelever skypa med en amerikansk fantasyförfattare.Emma Jansson, engelsk- och religionslärare på Väsby nya gymnasium hade funderat ett tag på hur hon skulle kunna ta in omvärlden i skolan – särskilt i språk.

Tystnad! Tagning!

2014-02-04
Det är dags för inspelning av den tredje delen av podcasten Historiepratarna. Adam Jönsson låter sina åttondeklassare stå för berättandet.

Avsätt resurser åt lärardriven skolforskning!

2014-02-03
Det behövs enligt vår uppfattning i dagsläget inte fler forskningssammanställningar om skolan. Vad som behövs är forskning om de frågor och problem som uppstår i undervisningen på alla nivåer inom alla ämnen. Det skriver flera forskarstuderande lärare.