Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1449 av 1689

UR Skolministeriet: Osäkra vägar till läslust

2014-02-05
Svenska elever läser allt sämre om man ska tro de senaste årens larmrapporter och Pisa-tester. För att vända trenden startas allt fler nya lära-läsa-projekt, olika metoder som alla säger sig ha funnit nyckeln till att få barn att läsa mer och bättre. Men hur vet vi vilka metoder som verkligen fungerar (webb-radio)?

Kollegor ska lyfta läsningen ihop

2014-02-05
En fortbildning för lärare i läs- och skrivundervisning under fyra år. Det är regeringens recept för att höja svenska elevers läsförståelse. Skolverket får i uppdrag att genomföra kompetensutveckling av lärare genom så kallat kollegialt lärande. Ett steg är att utveckla en särskild webbplats med relevant stödmaterial, som grundar sig på forskning.

"Låt eleverna träna på det som ska bedömas"

2014-02-05
Vad ska bedömas? Det bör vara den första frågan en svensklärare ställer sig inför varje nytt moment. Det menar Gustaf Skar, som i sin färska avhandling har undersökt vad som händer i svenskundervisningen i relation till det som bedöms.