Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1442 av 1689

Rosa – färgen som formar

2014-02-14
Rosa spelar en central roll när barn lär sig att könskoda världen. Det anser Fanny Ambjörnsson, genusforskare som har studerat vad rosa betyder för barn och vuxna.  
Forskning och utveckling kategorier

"Låt läraren ta plats"

2014-02-13
Forskarna måste ut i skolorna och lärarna in på universiteten – effektivaste vägen till bibehållen lärarskicklighet, skriver Eva Heimdahl Mattson och Catharina Tjernberg vid Stockholms universitet.

Forskning om förskolan ökar

2014-02-13
Över 60 nya forskningspublikationer om förskolan är nu tillgängliga i förskoledatabasen, en skandinavisk databas med kvalitetsgranskad forskning. Ett helt nytt undersökningsfält är barn till föräldrar som genomgår skilsmässa.

Gymnasister blir forskare för en vecka

2014-02-13
Hur får man en snytbagge att låta bli nyplanterad skog? Kan kardemumma påverka bakterietillväxt? Det är några av frågorna som den här veckan ställs i Högskolan Dalarnas lokaler i Vassbo, där gymnasieelever får prova på livet som forskare.

En medveten medieanvändning blir allt viktigare

2014-02-13
Statens medieråd har skapat "MIK-rummet", en samling lärresurser som täcker in allt det som ryms i begreppet medie- och informationskunnighet. Statens medieråd vill öka förståelsen av ungas medievardag och lyfta fram de kunskaper och förhållningssätt som den kräver.

Mer stöd för lärlingsutbildning

2014-02-13
Sedan några år tillbaka har elever i gymnasieskolan och vuxenutbildningen möjlighet att gå en lärlingsutbildning där en stor del av utbildningen är på en arbetsplats. Nu öppnar Skolverket ett Lärlingscentrum för att öka intresset och höja kvaliteten på lärlingsutbildningar i Sverige.