Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1440 av 1689

Vad är verklig delaktighet?

2014-02-18
Hur kan man tolka och praktisera ett så omfattande begrepp som demokrati i det vardagliga arbetet med barn i förskolan? Går det att ifrågasätta och förändra hierarkier mellan vuxna och barn? Förskolläraren Annika Persson har läst en ny bok om genuspedagogik.

Guldäpplet till idrott- och hälsalärare

2014-02-18
Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Väsby nya gymnasium i Upplands Väsby, är årets vinnare av lärarstipend­iet Guldäpplet. Stipendiet som är på 25 000 kronor delas årligen ut till en eller flera lärare som har förnyat lärandet med stöd av IT i undervisningen.

Barnens egna pedagogiska tavla

2014-02-18
Barnens egna pedagogiska tavla på Ellstorps förskola i Malmö har blivit en mötesplats där barnen kan fortsätta med sitt projekt i den dagliga verksamheten. På tavlan finns bland annat barnens egna påhittade sagor med egenskrivna ord, och teckningar till sagor.

Pia leder projekt om läsförståelse

2014-02-18
Pia Anderson, doktorand vid Voxnadalens gymnasium i Edsbyn, leder projektet Reading to learn i Ovanåkers kommun. Reading to learn är en pedagogik som går ut på att alla elever ska kunna utveckla både sin läs- och skrivförmåga för att bli bättre i olika skolämnen.

Konsten att prata böcker med barn

2014-02-18
Bokläsandet i Sverige minskar och färre elever i skolan förstår vad de läser. Det ger högläsningen i förskolan en viktigare roll. KA samlade några barnskötare och författare för att prata böcker och barn.