Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1438 av 1689

UR: Rektorerna – Muffverkstad

2014-02-20
Jennie på Älvåkraskolans elevfik känner att ungdomarna måste lära sig mer om vaginor. Ronnaskolans rektor måste få kollegiet att omfamna ännu en omorganisation, "tvålärarmodellen". Samtidigt ska eleverna få ta konsekvensen av sin nedskräpning (webb-tv).

Klurig jakt på koder

2014-02-20
Sökandet efter de fyrkantiga QR-koderna utmanar barnen på förskolan Körsbäret i Norrtälje. Jakten på QR-koder för in ett spänningsmoment i verksamheten, säger pedagogen Kia Kilpinen.

Internationellt: Five tools every science teacher should use

2014-02-19
Scott Barber, a seventh-grade science teacher from Ohio, suggests fellow educators use Twitter, mobile phones and PBS LearningMedia in the classroom. His other recommended education-technology tools include Remind101, a free, Web-application texting service that allows one-way communication to parents and students, and Moodle, an open-source virtual learning environment.

Internationellt: United Arab Emirates teachers consider new models for teaching, learning

2014-02-19
About 1,000 school leaders, teachers and principals who attended the Abu Dhabi Education Council conference on Sunday discussed new educational models, such as flipped instruction and others that spark innovation. In their support for flipped instruction, speakers said the model makes efficient use of classroom time and alters the role of teachers, allowing them to…

UR: Skolministeriet – Vad händer på rasten?

2014-02-19
Rasten är en tid för lek och återhämtning – men också en del av skoldagen då det är lätt att känna sig ensam och utsatt. Det är på rasten den mesta av mobbningen sker, enligt Barn- och elevombudsmannens utredare. Vad har skolan egentligen för ansvar för rasten, hur jobbar de och vad tänker barnen?

Skolans misslyckade marknadsorientering

2014-02-19
Kommunaliseringen av skolan har misslyckats konstaterade nyligen den omdebatterade utredningen "Staten får inte abdikera – om kommunaliseringen av den svenska skolan". En forskargrupp från bl.a. Mittuniversitet har, under ledning av professor Gunnar Berg, arbetat fram en forskningsrapport som finns i betänkandet som bilaga.