Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1430 av 1690

Vart är vi på väg?

2014-03-03
”Frågan vi borde ställa är inte hur vi jobbar med digitala läromedel i skolan utan hur jobbar vi med lärandet i skolan i en digitaliserad värld” Jag älskar citatet ovan från Peter Bragner (@rektorPeter). Det sätter fokus på debatten just nu, skriver Mikael Parknäs, rektor Smedingeskolan Kungsbacka.

Har skolans undervisning passerat ”bäst-före-datum”?

2014-03-03
Ja, ni har ju alla deltagit i diskussionen om för vilket samhälle den svenska skolan är utformad. Är det så att skolans undervisning fortfarande är utformad för att forma samhällsmedborgare till industrisamhället? Ett samhälle som vi lämnat för länge sedan?Det skriver Mikael Parknäs. rektor Smedingeskolan, Kungsbacka.

Mikael Parknäs rektor, Smedingeskolan, Kungsbacka: Hur bygger vi en skola för framtidens lärande?

2014-03-03
Rubriken är lite dubbel, men jag menar verkligen byggnaden och lärmiljöerna. Då och då får skolledare chansen att bygga en ny skola. Det brukar vara en dubbel upplevelse. Å ena sidan intressant förarbete där man får möjlighet till kreativa möten. Å andra sidan oändliga byggmöten under själva byggprocessen. Det skriver Mikael Parknäs, rektor Smedingeskolan, Kungsbacka.

Kom, vi leker läsning!

2014-02-28
Svenska barn läser allt mindre. Men femåringarna på Örtagården i Trelleborg leker bokstäver och berättelser hela dagarna – i sagoböckerna, i surfplattorna och i skogen.  

En-till-en är ett långsiktigt förändringsprojekt

2014-02-28
Unos uno är det hittills största forskningsprojektet som genomförts i Sverige kring en dator per elev. I rapporten konstateras det att den kommunala ledningsnivån är avgörande för att säkerställa att förändring och utveckling sprids i hela kommunen och kommer samtliga elever till del, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.