Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1410 av 1691

Spara tid med Twitter

2014-03-28
På sätt och vis är Twitter ett ständigt pågående cocktailparty, bara att droppa in när tillfälle ges. Här finns samarbetspartners, potentiella post-docar, referees och andra kollegor som snart blir dina "följare”, skriver Åsa Langefors.

Praktiserar teorin under utbildningen

2014-03-28
Lärarprogrammen hör till de mest populära på Högskolan Dalarna. En del av utbildningen görs på skolor i regionen, så kallad verksamhetsförlagd utbildning eller VFU. Den är uppskattad av många studenter.

Miun ökar samarbetet med Kina

2014-03-28
Mittuniversitetet utvecklar sitt samarbete och avtalen med partneruniversiteten i Kina under en besöksresa i slutet av mars. Det ger större utbytesmöjligheter för studenter och lärare vid universiteten i Kina och Mittuniversitetet.

Anmäl dig till Rektorsprogrammet

2014-03-28
Skolverkets Rektorsprogram är till för skolledare som har anställning som rektor, förskolechef, biträdande rektor eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion. Sista anmälningsdag är den 11 april 2014.

Elevökning i grundskolan

2014-03-28
Antalet elever har ökat med nästan 22 000 sedan föregående läsår och kommer enligt prognosen fortsätta att öka. Det visar ny statistik från Skolverket.

Vetenskap för alla

2014-03-28
Lasershow, såpbubblor, robotar, levande djur, forskare och trollkarlar – det ska vara kul att gå på vetenskapsfestival. I det långa loppet ska upplevelsen bidra till allmänbildningen genom att sprida kunskap på vetenskaplig grund.

UR Samtiden: Inspirerande matematik – Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

2014-03-28
Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering, socialt och didaktiskt, är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vid Linnéuniversitetets speciallärarprogram, berättar (webb-tv).

UR: Lärarrummet – En läsande klass

2014-03-28
På Sätraskolan i Stockholm har Malin Gonzalez och kollegor tagit fram en studieplan för ökad läsförståelse i årskurserna 1-6. Deras metod har nått mycket goda resultat, särskilt för elever med annat modersmål än svenska (webb-radio).