Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1399 av 1691

Bara tre procent av lärarna arbetar med forskning

2014-04-10
Sveriges kommuner och landsting, SKL, har skapat ett nationellt forum för digitaliseringen i skolan och där finns professor Åke Grönlund vid Örebro universitet med. Hans förhoppning är att forskningsresultat ska få större utrymme i arbetet med att forma skolan.

Att lära språk genom handling

2014-04-10
Inlärning och undervisning är någonting mycket mer än bara muntlig överföring av kunskap. I en avhandling från Linköpings universitet undersöker Ali Reza Majlesi hur social interaktion mellan lärare och studenter skapar möjligheter för lärande.

Barnsynen spökar i klassrummet

2014-04-10
Människans syn på sin medmänniska kan vara privat. Men lärarens barnsyn måste föras upp i ljuset. Oreflekterade och dolda uppfattningar om eleven kan nämligen styra lärarens undervisning.  

Samma sexfantasier hos flickor och pojkar

2014-04-10
Även om en större andel av tonårspojkar än flickor tittar på och fantiserar om sex som de sett i pornografi, så finns det inga skillnader mellan könen när det gäller vilka typer av sex man fantiserade om.

Mindre plats för lek?

2014-04-10
Oroade röster vittnar om att barn leker allt mindre och att fler har svårt för att leka. Men är leken mer hotad än tidigare? Och i så fall av vad? Förskolan har tagit hjälp av ett antal experter för att ta pulsen på lektillståndet.