Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1396 av 1691

Lärarläst: Föra tanken vidare

2014-04-15
Det är inte ofta jag läser en bok som får mig att omvärdera hela mitt undervisningsarbete från planering till utvärdering. Föra tanken vidare ger mig dock lust till just det, skriver Emelie Bardon, danslärare. Boken handlar om den arbetsmetod Ulla Wiklund utvecklat och gett samma namn som bokens titel.

Internationellt: What types of e-books are best for young readers?

2014-04-15
Could e-books actually get in the way of reading? In a study looking at students’ use of e-books created with Apple’s iBooks Author software, the Schugars discovered that the young readers often skipped over the text altogether, engaging instead with the books’ interactive visual features.

Ny bok vill fylla tomrum

2014-04-14
Man måste veta vart man är på väg, annars kan man inte veta när man är framme. Lär­arna Lena de Ron och Maria Feldts nya bok fokuserar på undervisningens upplägg.

Viktigt att möta andra barn

2014-04-14
Hej! Hello! Assalamu Alaikum! Guten tag! Konnichiwa! 24 barn sjunger högt och glatt om hur man säger hej på olika språk. Barnen ska fylla fem år i år och kommer från två olika förskolor – hälften från Norrbygårdens förskola på Norrby, andra hälften från Melltorps förskola i Sjömarken.

Ett omvänt klassrum

2014-04-14
Det ”flippade” eller omvända klassrummet är ett sorts digitalt verktyg som bland annat lärare kan använda sig av där läraren filmar presentationer och genomgångar med fokus på inlärning i olika skolämnen. Filmerna laddas upp av läraren utanför klassrummet på internet för eleverna att senare gå in själva och titta på.

Lärandet en viktig del av hiphop-kulturen

2014-04-14
Hiphopen lyckas där skolan misslyckas – att söka kunskap är en del av kulturen. I förorterna förs den deltagande pedagogiken från svensk folkbildning vidare, konstaterar Johan Söderman som forskar om hiphop och andra sociala rörelser.