Forskningsprojektet #tagga2014, som påbörjades våren 2014, har nu nått en mer utåtriktad fas. Den 27 maj får två skolelever börja använda Google Glass för att lösa problem som de får när de närmar sig vissa platser.
Just nu pågår ett omfattande arbete med att utveckla den finska skolan för att stärka dess kvalitet och likvärdighet i ett globalt och alltmer digitalt samhälle.
Det räcker inte att studera grammatik och glosor. En ny avhandling om svenska som andra språk lyfter fram vikten av att uppleva språket i olika situationer för att få en djupare förståelse.
Vad har livet efter skolan att erbjuda den som har autism? De som inte kan fungera fullt ut på en traditionell arbetsplats har rätt att söka så kallad daglig verksamhet, ett alternativ som kan motsvara både intressen och framtidsdrömmar (webb-tv).
Miljöfaktorer är viktigare än man tidigare trott för att förstå orsakerna till autism – och lika viktiga som genetiska faktorer. Det visar den hittills största studien om risken för att diagnostiseras med autism kopplat till familj och släktskap.
Ett åttiotal akademiker från flera länder har skrivit ett protestbrev till Andreas Schleicher, ansvarig för Pisa på OECD. Pisa-testen är missvisande och kan vara direkt skadliga för eleverna, enligt skribenterna.
Svenskan behöver inte vara det mest använda språket för flerspråkiga utlandssvenska ungdomar. Snarare är det det språk som de får sin undervisning på i skolan det språk som ungdomarna använder mest, visar en licentiatuppsats.
Learning study i förskolan, hur fungerar det? Det har pedagogerna på Hästeviks förskola i Torslanda undersökt. På köpet har de blivit mer reflekterande i många situationer.
Jessica Ericsson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet i Karlstad, berättar om hur pedagogerna på gymnasiesärskolan arbetar med bilder och symboler (webb-tv).