The goal of Teacher Powered Schools initiative, led by Education Evolving, is to seed a movement that will inspire other teachers in schools across the country to realize their potential as leaders.
På Karlbergsskolan i Köping pågår projektet Amores som ska öka ungas läsförståelse och lust att läsa. - Det är det bästa projektet jag varit med i. Otroligt välplanerat och intressant, säger läraren Ylva Sundström.
I antologin "Barndom, lärande och ämnesdidaktik" skriver forskare och forskarstuderande om resultat och analyser från sin forskning om små barns lärande i förskolan.
I Sverige inriktas bedömningen på produkt och person. I Kanada bedöms i stället processen. Det visar Barbro Westlunds avhandling om lärares bedömning av elevers läsförståelse.
Skolfrågan är högaktuell inför valet, med anledning av de dåliga Pisa-resultaten. Men skolans problem får inte reduceras till en uppgörelse mellan politiska ideologier, skriver Sveriges unga akademi och ger tre konkreta förslag för en framgångsrik skola, utifrån fyra forskningsbaserade utgångspunkter.
Den viktigaste åtgärden för att långsiktigt förbättra situationen i skolan är fler utbildade lärare. Till hösten startar därför Lärarhögskolan vid Umeå universitet ett antal kompletterande pedagogiska utbildningar. Det skriver rektor Lena Gustafsson, prorektor Anders Fällström och Maria Löfgren, rektor för Lärarhögskolan på VK Debatt.
Upplevelsen av ensamhet i barndomen är tydligt relaterat till en förhöjd risk för självmordsbeteende senare i livet. I en ny avhandling från Stockholms universitet analyserar sociologen Yerko Rojas vilka riskfaktorer som finns i barndomen för att begå självmord eller göra ett självmordsförsök som ung vuxen.