Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1354 av 1692

”Hur man använder språket viktigast”

2014-06-16
Hur man använder engelskan i undervisningen är viktigare för språkinlärningen än hur mycket det används. Det menar BethAnne Yoxsimer Paulsrud som disputerat på en avhandling om hur ämnesundervisning på engelska bedrivs i gymnasieskolan.

Idrott hjälper mobbade pojkar

2014-06-13
Mobbade pojkar som idrottar löper mindre risk att drabbas av psykisk ohälsa, visar en studie vid Göteborgs universitet. För utsatta flickor skyddar idrott inte alls. Då betyder nära vänner betydligt mer.

Bedömningskriterier hämmar elever

2014-06-13
I gymnasieskolans projektarbete bedöms både process och produkt. Men när saker som elevernas förmåga till självständighet ska bedömas hämmas deras kreativitet. Det menar Anders Eklöf som i en avhandling undersökt hur eleverna genomför sina projektarbeten.