Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1353 av 1692

Bilder kan ge försämrad läsförståelse

2014-06-18
När ett lärandematerial består av både text och bild är det inte alls säkert att bilden studeras eller att den bidrar positivt till läsförståelsen. Det som avgör är materialets design och läsförmågan hos läsaren. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Barn med uppförandestörning bör undersökas för motoriska och perceptuella problem

2014-06-18
Barn som fått diagnosen uppförandestörning bör också få sin motorik och perception undersökt. Har de svårigheter med koordination av rörelser och är känsliga för exempelvis vissa ljud, smaker, lukt och beröring bör de även utredas för adhd och autismspektrumtillstånd, menar en grupp forskare vid bland annat Lunds universitet.

Internationellt: We can code it!

2014-06-18
Learning computational thinking and its language, various forms of computer code, needs to be elevated to the same level of importance as reading as writing, lest we risk perpetuating inequality in public education, argues Tasneem Raja in her Mother Jones article.