Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1347 av 1692

Fyll på idébanken med filmer på nätet

2014-08-19
Ett bra videoklipp kan både hjälpa eleverna att förstå svåra ämnen och göra lektionerna betydligt roligare. På internet finns det gott om video­sajter som är helt gratis, och du kan till och med skapa dina egna klipp.

Utmana eleverna att lägga bort telefonerna

2014-08-19
Den digitala tekniken ger oss massor av möjligheter att skapa, kommunicera och dokumentera. Men för att kunna hantera tekniken, inse följderna av sitt agerande och kunna göra medvetna val krävs att man tränar på att möta problem och förstå fenomen, skriver NO-läraren Christopher Danielsson.
Forskning och utveckling kategorier

Dyslexi hos barn och ungdomar – tester och insatser

2014-08-18
Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt, förbättras deras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad. Det visar en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU.

Digitala resurser lyfter studie- och yrkesvägledningen i skolan

2014-08-18
Elevdatorer och digitala verktyg kan vara viktiga resurser för en framgångsrik studie- och yrkesvägledning. Det menar studie- och yrkesvägledaren Helena Gustafsson och pedagogen och utvecklingsledaren Johan Arnell i Trollhättan. Läs om hur Fridaskolan har lyckats att integrera studie- och yrkesvägledningen i grundskolan på ett framgångsrikt sätt.

Skolbibliotekariens roll när alla har varsin dator

2014-08-18
Skolbiblioteket på Jenny Nyströmsskolan i Kalmar är väl integrerat i undervisningen och har en central plats i elevers och lärares vardag. Det spelar en stor roll i det pågående arbetet med att utveckla skolans verksamhet med IT och digitala medier när alla lärare och elever har varsin dator.

Matematik i vardagen

2014-08-18
Jag tror att vi är många som är i behov av fortbildning kring ämnet förskolematematik för att kunna arbeta på ett meningsfullt och utvecklande sätt. Att läsa "Lekfull matematik i förskolan" kan vara ett första steg på vägen, skriver Helena Lückner, förskollärare om Anna Kärres bok.