We examine how three different teachers in three completely different communities are dealing with BYOD issues, including trust, equity, and what happens when you try to put student-centered learning in the hands of students who’ve never experienced it.
”Samla 15 saker, tre femtedelar kottar, en tredjedel stenar och resten pinnar”. Utomhuspedagogen Lotta Carlegård fortbildar pedagoger från Järnboås och Ås skola i hur man kan använda skogen som klassrum.
Hur en fyraåring tecknar kan vara en indikator på intelligens tio år senare. Det visar en studie på 15 000 tvillingar i England. Resultaten pekar framför allt på att enäggstvillingar tecknar mer lika än andra.
Politiker lovar mindre klasser. Blackebergsskolan i Stockholm har i stället valt större klasser med tre lärare. "Skillnaden är fantastisk. Vi kan vara flexibla", säger läraren Patrik Lindqvist.
Eva Mårell-Olsson är en av få i Sverige som har ett par Google Glass. Hon leder forskningsprojektet #tagga2014, där skolelever går på skattjakt med digitala glasögon.
Snart flygfärdiga! Under ett år har de läst, diskuterat, planerat, genomfört och utvärderat lektioner. Matematiklyftet gör att lärare får tid att utvecklas tillsammans, säger Frida Wetterstrand.
Lärare kan handleda varandra till större pedagogisk skicklighet, menar forskaren Lill Langelotz. Hon har följt ett arbetslag som genom kollegial handledning blev bättre på att samarbeta och verka demokratiskt.