Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1342 av 1692

Nya perspektiv på samtal vid bänk

2014-08-26
Samtal vid bänken med den enskilda eleven eller mindre grupper är ofta mer effektiva än kortare genomgångar i helklass. När läraren rör sig mellan bänkarna uppstår tillfällen att ställa frågor, samtidigt som det blir utrymme för eleverna att hjälpa varandra.

Tokis – inte så tokig skrivpedagogik!

2014-08-26
Skrivande i skolan måste inrymma många textsorter för att hjälpa till att utveckla kunskap och fantasi, att interagera och driva åsikter. Skrivandet är också nära förknippat med att tala och läsa. Det har varit utgångspunkten för Tokis i framtagandet av en skrivpedagogisk modell.

UR: Språket bär kunskapen – Att stötta skrivande

2014-08-26
Att även ämneslärare i skolan arbetar med svenska språket har länge varit påkallat. Vi följer hur Karin Rehman, lärare i svenska som andraspråk, handleder NO-läraren Teresia Brzokoupil i ett språkutvecklande arbetssätt. Vi får även besöka Skarpatorpsskolan i Skarpnäck där alla lärare arbetar språkinriktat.

En digital betraktelse

2014-08-26
I vårt uppdrag krävs att vi möter barnen i den verklighet de befinner sig. Och barnen befinner sig fortfarande i Legots, rollekens och kojbyggets verklighet. Men de befinner sig också i onlinespelets, chattens och Googles verklighet. Åsa Anevik om att möta barn i deras verklighet.

Ge apan i dig en chans!

2014-08-26
Tydlighet, bekräftelse, lyhördhet, ärlighet. Den som vill utveckla sig som ledare kan ha nytta av att studera hur en ledarschimpans agerar. Fast det gäller förstås att överföra det hela till den mänskliga världen.