Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1339 av 1692

Ökad skillnad mellan skolor är ett problem

2014-08-31
I en ledarartikel i Folkbladet kritiserar Widar Andersson Skolverkets slutsatser om konsekvenser av det fria skolvalet. Hans kritik bygger dock på felaktiga påståenden, skriver Anna Ekström, generaldirektör Skolverket, i en replik.

Vad krävs för att förändra undervisningen med IT?

2014-08-31
Att utveckla och förändra skolans undervisning med hjälp av IT och digitala medier är sedan länge en viktig fråga på agendan i många länder. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.

UR: Skolministeriet – Bakom fasaden

2014-08-31
Skolinspektionen granskar våra skolor, men vilken verklighet är det inspektörerna får se? Vi träffar lärare som fick putsa fasaden inför Skolinspektionens besök. Och inspektörer från Skolinspektionen berättar att de själva inte tycker att deras tillsyner är helt ändamålsenliga (webb-radio).

UR: Klassrumsexperimentet – Handuppräckningsförbud

2014-08-31
Följ en åttondeklass och deras lärare när de under en termin prövar nya didaktiska metoder baserade på professor Dylan Wiliams forskning. Istället för handuppräckning ska andra metoder användas, som att läraren slumpmässigt ska välja vilken elev som frågan ska riktas till (webb-tv).

Nu lanserar vi Classroom

2014-08-29
Classroom har utvecklats i samverkan med Google Apps for Education-lärare för att hjälpa dem att spara tid, hålla lektionerna organiserade och förbättra kommunikationen med eleverna.

Fattig barndom förklarar inte brott som vuxen

2014-08-28
En ny studie från KI visar att familjens ekonomiska situation i barndomen inte förklarar risken för brottslighet och/eller missbruksproblem i vuxen ålder. Forskarna har studerat syskon och kusiner med föräldrar som har haft varierande inkomster under barnens uppväxt och kan konstatera att det snarare är andra faktorer i den personliga bakgrunden som tycks vara avgörande.