Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1338 av 1692

Forskning och utveckling kategorier

Strukturerad träning gynnar barn med dyslexi

2014-09-02
Det enda som säkert hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter är att öva på kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt. "Alla barn med dyslexi borde få den här träningen, men av erfarenhet vet jag att alla inte får det", säger Ulrika Wolff, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av forskarna…

De programmerar för att förstå sin samtid

2014-09-01
Läraren Karin Nygårds vill ge sina elever de kunskaper som de behöver för att kunna verka i ett digitalt samhälle. Inom projektet Teacherhack undersöker hon hur programmering kan lyftas fram i undervisningen inom ramen för läroplanen.

Ta IT-tempen på skolan

2014-09-01
Med självskattningsverktyget "Lika" kan rektor ta tempen på IT i skolan. Det webbaserade verktyget lanserades nyligen av Sveriges Kommuner och Landsting. Verktyget är ett stöd för rektor och förvaltning att fokusera på rätt saker, att prioritera insatser och aktiviteter. Den består av tre delar – självskattning, sammanfattning och handlingsplan.

Bedömning i det mångkulturella klassrummet

2014-09-01
Kan storskalig bedömning, som till exempel nationella prov, bli valida och rättvisa i ett mångkulturellt klassrum? Det frågar sig Gordon Stobart i artikeln ”Fairness in multicultural assessment systems”.
Forskning och utveckling kategorier

Skolor för elever i behov av särskilt stöd ökar

2014-09-01
Antalet fristående skolor som enbart tar emot elever i behov av särskilt stöd ökar. I Skolverkets kartläggning uppger hälften av skolorna att de bildades år 2006 eller senare. Drygt hälften av skolorna ligger i Stockholmsregionen. Möjligheten att gå i en av dessa skolor varierar därmed i praktiken stort beroende på var i landet man bor.