Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 133 av 1685

Forskning och utveckling kategorier

”Begåvade människor gör dumma saker”

2022-11-21
Folk lägger en stor del av sin arbetstid på kvalitetssäkring, varumärkesarbete och på att utarbeta strategier. Lundaforskaren Mats Alvesson bedriver ett korståg mot dagens klyschor och tomma reformer i administration och ledarskap. "Samtidigt som vi lever i ett kunskapssamhälle verkar vi också i ett fördumningssamhälle."
Forskning och utveckling kategorier

Per Båvner: Respons på “Vad skulle en ”de-akademisering” av lärarutbildningen innebära?”

2022-11-21
Anders Jönssons artikel om lärarutbildningen är ett välkommet initiativ där en diskussion kan inledas utan att hamna i politiskt käbbel utifrån låsta positioner. Det skriver Per Båvner, utredare på Lärarförbundet och tidigare anställd vid lärarutbildningarna på Stockholms och Karlstads universitet.

Gaming och psykisk hälsa hos unga i Sverige undersöks

2022-11-21
Gaming är idag en vanlig fritidsaktivitet hos många ungdomar och är sedan sommaren år 2018 klassad som så pass problematisk att den finns som en diagnos, gaming disorder. Forskare på Högskolan Väst hoppas att resultaten från en ny studie ska bidra till att förebygga psykisk ohälsa som är relaterad till gaming.
Forskning och utveckling kategorier

Johan Prytz: Replik på “Statens skolutvecklingsinsatser fungerar inte”

2022-11-17
Arne Engström påstår, med matematiklyftet som exempel, att Skolverkets kompetensutvecklingsinsatser inte utvärderas och inte kan anses kostnadseffektiva investeringar. Johan Prytz, docent vid Uppsala universitet, ger i sin replik flera exempel på uppföljningar som utvärderar matematiklyftet och ifrågasätter om Engströms argument håller.