Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1325 av 1692

Påfrestande att lämna förskolan

2014-09-18
Det kan upplevas som hotfullt för en sex—sjuåring att ensam börja en ny klass. Men om barnet får med sig några av sina kamrater kan övergången till förskoleklass och till skolklass i stället bli inspirerande.

Sollentunametod höjer resultat

2014-09-18
Elever som lär sig läsa och räkna enligt Sollentunametoden presterar i genomsnitt 19 procent bättre på nationella proven i åk 3, jämfört med kontrollgrupper som fått annan undervisning. Det visar en studie av forskaren Annika ­Agélii Genlott.

Flitpengen som försvann

2014-09-18
Åsa Broberg har i sin avhandling vid Stockholms universitet undersökt hur systemet för yrkesutbildning förändrats, från 1918 fram till 1971, när yrkesutbildningen inordnades i det gymnasium som då sjösattes.

Lärare underutnyttjar digitala resurser

2014-09-18
Datorer och internet används olika mycket i skolan beroende på den enskilda lärarens erfarenheter och kunskaper. Tidsbrist gör att de digitala resurserna används på redan kända sätt. Det visar en ny studie om gymnasielärare.