Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1323 av 1692

På fredag: Europas största vetenskapsfest i Borås

2014-09-22
Den 26 september är det dags för ForskarFredag, en del av vetenskapsfestivalen Researchers’ Night som firas över hela Europa. Borås är en av 300 städer där forskare möter allmänheten. Dels får skolklasser i Sjuhärad låna en forskare under dagen, dels tävlar sex forskare i Forskar Grand Pix på kvällen.

Bad at maths? You can blame your mum

2014-09-22
If you have always found doing sums a struggle, you might just be able to blame your mother. Because research has linked a woman's hormone levels in pregnancy with her child's maths skills at age five.  

Täta uppbrott inför ettan

2014-09-22
Förskoleklassen är en mellanklass – varken förskola eller skola. Barnen ser året som en förberedelse för riktiga skolan och får i praktiken vara med om två uppbrott på kort tid, visar Lina Lago i sin avhandling.  

Utmanar det invanda

2014-09-22
Vågar man utgå från barns tankar och teorier då kan det bli poesi. Det menar Gunilla Dahlberg som tycker att vi måste bli bättre på att lyssna.  

Våga ställa krav

2014-09-22
Mår barnen bra i förskolan? Den frågan ställer sig Ulla Waldenström som är barnmorska, beteendevetare och professor vid Karolinska institutet. Hon har skrivit en bok med just den frågan i titeln, och svaret är enligt henne: Vi vet inte.  

Träffar stärker familjebanden

2014-09-22
Annabel Ronnehed är inte bara förskollärare – hon är också föräldragruppledare för de som vill utveckla sitt föräldraskap genom programmet ABC – Alla barn i centrum.  

Positiva reaktioner på ”tredagars”

2014-09-22
För att föräldraaktiv inskolning ska fungera optimalt måste föräldrarna leva upp till vissa önskvärda beteenden, tycker de som jobbar i förskolan. Det visar ny forskning från Linköpings universitet.  

Internationellt: Bringing Twitter to the classroom

2014-09-22
Students in a ninth-grade English class in Illinois use social media to participate in classroom discussions. Students tweet, retweet and pick favorites of their peers' ideas. Educator Chris Bronke says the method prompts a deeper dialogue in class and allows him to track students' comprehension and engagement online.