Hon syns, hörs och lyssnas på. En förebild. Men i den politiska debatten om skolan tänker Anne-Marie Körling inte delta. Det är vad som sker i klassrummet, i mötet mellan lärare och elev, som hon vill påverka.
For å gi bedre undervisning i matematikk, er det helt grunnleggende at lærerne forstår hvordan elevene tenker når de løser en matteoppgave. Innsikt i forskning hjelper.
Hon bloggar om unga forskare, kunskapsprov och hur man mäter kunskapsnivåer. Marie Wiberg är universitetslektor vid Handelshögskolan, Umeå universitet, och forskar i gränslandet mellan statistik och psykologi.
Hälsoteknikcentrum vid Högskolan i Halmstad har nu i september genomfört två workshoppar med klass 3 vid Frösakullsskolan i Halmstad. Samarbetet med eleverna ligger till grund för en kommande forskningsstudie där målet är att utveckla ett pedagogiskt verktyg för barn om mat och måltider.
Att få ta del av den senaste forskningen och att få träffa andra lärare och diskutera jobbet. Det är de stora vinsterna med att studera i Lärarlyftet menar Mikael Tötterman som blev klar med studierna i juni.
Det är frågor som Camilla Bardel, professor vid Institutionen för språkdidaktik, tillsammans med kollegor från andra institutioner och lärosäten försökt att få svar på i två olika samarbetsprojekt.
Patrik Johansson är doktorand i forskarskolan i Learning Study samt lärare på Globala gymnasiet. I en kort webbfilm berättar han om sin forskning och hur eleverna lär sig att tolka och kritiskt granska historiska källor.
I en artikel i Socialmedicinsk tidskrift belyser Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik, forskningsfältet om särbegåvning i skola och förskola. Hon framhåller bland annat vikten av ett stödjande klassrumsklimat där det verkligen är tillåtet att briljera utan att bli bestraffad.
Both public and private schools increasingly are using websites and mobile applications to promote themselves and keep staff, students and parents connected. Several school districts in Illinois have rolled out new mobile apps, and communications officers are using video and social media postings to promote school activities.
Tablets must be integrated meaningfully into the classroom to yield positive results, according to three educators who have developed a gradual release of responsibility model for tablet integration. They offer tips and techniques for using the model.