Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1320 av 1692

Hur mycket utvärdering pallar skolan?

2014-09-24
Elever, lärare och hela skolor mäts och betygsätts av en mängd olika aktörer. Det är dags att på allvar fundera över hur mycket, och vilket slags, utvärdering som faktiskt behövs, skriver forskaren Lena Lindgren.  

På jakt efter den inre drivkraften

2014-09-24
Ett tidningsurklipp, en kruka koriander och en påse rödlök. Verkligheten knackar på när det är NO-lektion med Helena Sagar. Det som började med en lust att väcka elevernas intresse ledde hela vägen till en doktorsavhandling.  

Internationellt: 8 Tips to Create a Twitter-Driven School Culture

2014-09-24
The use of social media channels such as Twitter can help teachers and school leaders foster a more connected culture within a single school, social media expert and Edcamp organizer Elana Leoni writes in this blog post. Leoni shares several tips for connecting through Twitter, such as having teachers promote their Twitter handles in e-mail…

Splittrat uppdrag gör skolan instabil

2014-09-24
Skolan är i dag en institution som präglas av instabilitet, rättsosäkerhet och ojämlika förutsättningar. Ett skäl är att uppdraget är splittrat: Flera styrningsprinciper ska råda samtidigt, vilket ytterst drabbar eleverna. Det skriver professor Gunnar Berg.

Internationellt: Short on time? How to make time to lead and learn as principal

2014-09-24
"It's important, however, that principals make time to learn, share, and collaboratively lead to keep the school moving forward," writes ASCD author William Sterrett. In a recent Inservice post, Sterrett provides a sneak peek into his Conference on Educational Leadership session and shares helpful strategies and action steps that principals can implement into their day.

Internationellt: Classroom in the cloud: Technology as a learning environment

2014-09-24
Students at a New Jersey high school not only have access to a physical library that encourages collaboration, but they also have access to a virtual library. In this blog post, educator and media specialist Laura Fleming shares how she reimagined the traditional library and expanded its reach beyond school walls.