Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1316 av 1692

Så gör vi: Verb ger stöd för utveckling

2014-09-30
När grundskollärare Åsa Rosqvist och hennes kollega Pia Jönsson gick igenom Lgr 11 för att genomföra den i sin undervisning, väcktes en tanke: Vilka verb förekommer egentligen flest gånger i läroplanen? Idén var att just de verben skulle visa kärnan i deras kommande under­visning.

UR: Skolministeriet – Skolval, lek eller nytta?

2014-09-30
Skolministeriet tittar närmare på skolornas demokratiuppdrag och hur ett skolval passar in i den bilden. På närmare 1 800 skolor landet över har det arrangerats skolval. Demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) och Mattias Hallberg, ordförande i Sveriges elevkårer, berättar hur de ser på skolvalens roll (webb-radio).

UR: Bokmässan 2014 – Fotbollsklubben som började skriva

2014-09-30
Viss forskning hävdar att läsning ökar empati och självreflektion. I så fall är många unga män, som ju läser mindre, illa ute. Men trenden kan vändas. Östersunds fotbollsklubb utgick från ”Jag är Zlatan” och fick unga män att såväl läsa som skriva. Medverkande: Kennet Andersson, Stefan Eklund, Malin Stehn och Karin Wahlén (webb-tv).

"Lämna trygghetszonen och upptäck något nytt"

2014-09-30
En av mina bästa fortbildningar, under mina 17 år som idrottslärare, var en klätterkurs. Jag och mina idrottslärarkollegor klättrade i riktiga berg och fick lära oss hur man gör det på ett säkert sätt. Mina elever får uppleva samma sak, skriver Emma Holström, lärare i idrott och hälsa.

Skolutveckling måste ske på alla nivåer

2014-09-30
Forskaren Hans-Åke Scherps namn förknippas alltid med ordet lärande och han vet vad han talar om då det gäller den aspekten av skolan. Med sin nya bok vill han bidra till dess utveckling och han gör det i en kombination av kompetens och politisk udd. Det skriver Tomas Kroksmark, professor och legitimerad lärare.

Ytligt och allmänt hållet om genus

2014-09-30
Det finns ett värde i att ge en lättbegriplig översikt men lättläst behöver inte innebära att teoretiska utgångspunkter och begrepp lämnas oproblematiserade. Det skriver Ann Werner, lektor i genusvetenskap, i en recension av Ylva Odenbrings bok "Barns könade vardag. Om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola".